3 sie 2014

Graficzne Gadki - Co dalej graficy ?

(c)Dakota from BloodBonds

Przychodzi taki moment, kiedy musimy wybrać, co dalej zrobić z naszym życiem. W dzisiejszym artykule powiemy sobie na temat „Graficznej Przyszłości”. Możliwe, że wiele z was zastanawia się nad tym czy nie poświęcić się grafice profesjonalnie.

          Ale czy w ogóle warto? Zawsze znajdą się plusy i minusy. Więc na początek trzeba zadbać o to, aby mieć odpowiedni sprzęt – komputer, programy graficzne – trzeba się oczywiście z nimi zaznajomić. Jednak sam sprzęt nie wystarczy. Potrzebne są pomysły, świeże, ciekawe pomysły i oczywiście duże umiejętności, bo jeśli chcemy pracować, jako graficy to wtedy to już nie jest zabawa. Na przykład, kiedy dostaniemy zlecenie, to zleceniodawca będzie chciał – mało powiedziane – będzie żądał, żeby wszystko było jak należy od początku do końca.

          Studia. No i tutaj pojawia się problem, bo czytałem w internecie wypowiedzi osób, które się tym zajmują, na co dzień i niektórzy mówią, że studia uczą jedynie ‘suchej’ teorii nic poza tym – tutaj opiszę wam przykładową sytuację, która może się nadarzyć. Skończyliśmy studia, okej. Idziemy starać się o pracę, czy może o jakieś zlecenie. Ale przychodzi inna osoba, dowiadujemy się, że nie skończyła studiów, więc nie mamy się, czego obawiać, ale okazuje się, że zlecenie otrzymuje jednak ta osoba. Dlaczego? Bo oczywiście jej poprzednie prace prezentują się lepiej niż nasze. Nie mówię oczywiście, że nie polecam studiów. Moim zdaniem, jeśli ma się zapał to grafiki to jak najbardziej powinno się w tym kierunku kształcić i studia są bardzo potrzebne no i oczywiście, jeśli ma się chęci.

          Więc jaki z tego wniosek? Trzeba ćwiczyć swoje umiejętności a przede wszystkim potrzebny jest wkład własny. Trzeba szukać, poprawiać, słuchać rad innych i często o te rady prosić, dużo zmieniać, porównywać swoje wcześniejsze prace i pomyśleć czy poprawiliśmy się przez jakiś tam okres czasu, co by jeszcze zmienić. Dobrym sposobem jest także podglądanie czyichś prac – oczywiście nie mam na myśli żeby robić identyczny czy coś w tym stylu – wyłącznie w celach edukacyjnych. Co to znaczy? To znaczy, żeby zobaczyć sobie strukturę pracy innych i porównać do swojej. Najważniejsze jest uczyć się na własnych błędach.

          Teraz jedno z ważniejszych przemyśleń. Czy to jest opłacalne? Szczerze powiedziawszy to mam w tym małe pojęcie, więc w tym celu przewertowałem Internet. Wiele osób uważa (z własnego doświadczenia), że graficy nie zarabiają dużo. Jednak ja bardziej zgodziłbym się z osobami, które twierdzą, że to zależy od zlecenia itp. No, bo jednak, jeśli jest jakiś większy projekt to myślę, że wtedy są i większe pieniądze. Ale pozwólcie, że nad tym zastanowimy się razem. 

Więc tradycyjnie zadanie dla was. Piszcie w komentarzach jak wy widzicie przyszłość graficzną i zastanówcie się nad tym co opisałem w ostatnim akapicie.  Zapraszam też na kolejny artykuł, który pojawi się we wtorek.
Switch

25 komentarzy:

  1. Jak chyba w każdej pracy, najważniejsze jest przede wszystkim doświadczenie - nic specjalnie szokującego. Jeśli pod pojęciem grafika rozumiemy kogoś, kto tworzy tylko i wyłącznie grafikę (np. reklamową), to potrzebuje także chociażby podstawowej wiedzy z zakresu poligrafii, a nie tylko obsługi programu graficznego. Do tej pory pamiętam, jak znajoma poprosiła mnie o przygotowanie wstępnego projektu okładki książki - dwa dni siedziałam nad tym, jak grafika ta musi być w ogóle przygotowana dla drukarnii, zanim zaczęłam cokolwiek tworzyć.

    Co się zaś tyczy rozwijania swoich umiejętności - trzeba przede wszystkim poszerzać horyzonty. To, co nam się podoba, wcale nie musi podobać się klientowi. Poza tym, nie możemy tworzyć wszystkich prac na jedno kopyto. No i sprawa kluczowa: klient często sam nie wie czego chce. Pamiętam, dobry rok temu, siedziałam ze znajomą, która robiła projekty plakatów dla jakiejś firmy zgodnie z wytycznymi nadesłanymi przez klienta. Trzy albo cztery różne wersje, na koniec koleżanka uznała, że zrobi jedną dodatkową - a tak, żeby było coś innego. Plakat nie miał właściwie nic wspólnego z tym, co faktycznie klient zamówił, jeśli chodzi o aspekt wizualny. Pierwsza reakcja przełożonego? "To nie przejdzie". Projekt jednak poszedł i co się okazało po kilku dniach? Że klient wybrał ostatnią pracę, która zupełnie nie zgadzała sie z jego pierwotnym wyobrażeniem. Dzieje się tak dlatego, że osoby nie zajmujące się grafiką - lub ogólnie sztuką - na co dzień, nie potrafią sobie dokładnie wyobrazić tego, czego potrzebuję. Z opisaniem tego idzie jeszcze gorzej. Klient, widząc efekt końcowy, potrafi stwierdzić, czy mu się podoba, czy też nie.

    Rozbawił mnie za to fragment "zleceniodawca będzie chciał – mało powiedziane – będzie żądał, żeby wszystko było jak należy od początku do końca". Zleceniodawca nie będzie od ciebie żądał, żeby wszystko było zrobione dobrze - bo najzwyczajniej w świecie nie zna się na tym co robisz. Gdyby się znał - nie musiałby nikogo zatrudniać. Zleceniodawcę interesuje efekt końcowy, a jedyne co ocenia, to aspekt wizualny Twojej pracy. Nie spodoba mu się pomysł? Projekt jest źle przygotowany? Pójdzie do kogoś innego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Idealnie trafiłeś z tematem, Switch :D

    Akurat jakiś czas temu zaczęłam staż jako grafik w drukarni i przyznaję, że ta praca jest naprawdę trudna - nie ze względu na samą grafikę, ale właśnie przez trudności w porozumieniu się z klientami. To wcale nie przesada, że klient czasem nie wie, czego chce - zdarza się, że klienci karzą nam nawet wymyślić "jakąś treść". - "No, napisze pani coś tam żeby pasowało, pani się zna na tym". Nie, nawet jeśli mam w papierach napisane "specjalista do spraw reklamy", to nie mam pojęcia, co jakaś randomowa firma chciałaby mieć napisane na swoim banerze/plakacie/ulotce.

    Sama grafika jest w tym wszystkim najprostsza, ale trzeba mieć umiejętności, żeby sprostać oczekiwaniom klientów. Nauka obsługi nowego programu (ja na przykład musiałam przerzucić się z Photoshopa na Corel Draw, z grafiki rastrowej na wektorową) to kwestia dni, a jeśli masz obok siebie bardziej doświadczone osoby, które możesz zapytać o to, jak co się robi, jest jeszcze łatwiej.

    Ważną rzeczą w tej pracy jest kreatywność, poza umiejętnościami to jej najbardziej oczekują od grafików klienci. Kolejna sprawa to to, że np. w małej, ale dobrze prosperującej drukarni jak ta, gdzie pracuję mamy masę projektów na tylko trzech grafików. Trzeba się liczyć z terminami i to jest w sumie ciężkie w tej pracy. Ja zajmuję się tym od niedawna, ale nawet moi dużo bardziej doświadczeni koledzy czasem nie zdążają na czas.

    Jeśli chodzi o studia, to jeszcze nie mogę się na ich temat wypowiedzieć, bo zaczynam je w tym roku. Mój kierunek to "Grafika komputerowa i DTP". Z jednej strony nie mogę się doczekać, a z drugiej trochę się obawiam, że w pracy, gdzie właściwie nie mam teorii, a samą praktykę (a w sumie chciałabym trochę teorii...) nauczę się więcej, niż na studiach i 4000 zł za rok pójdzie na marne. Chociaż mam nadzieję, że praca i studia będą się dobrze uzupełniać.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiążę swojej przyszłości z tym kierunkiem, może dlatego, że sama już pracuję w całkiem innym. Dla mnie to takie hobby - relaks po ciężkim dniu w pracy.
    Jeśli chodzi o opłacalność, to rzeczywiście wszystko zależy od zlecenia. Ale pamiętam, że wykonywałam już 3 strony internetowe, bo ktoś mnie o to poprosił. Najwięcej dostałam 500zł. Raz jedna z pań oferowała mi również kase, ale to był mój początek, więc odmówiłam. Zamiast tego za wykonaną pracę przysłano mi prezent z firmy ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. zapomniałaś o jednej, ważnej sprawie. jeśli myślimy o studiach na uniwersytecie czy ASP to musimy przejść egzamin z rysunku odręcznego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli już, to "zapomniałeś". Switch to chłopak. ;)

      Usuń
    2. w takim razie, przepraszam.

      Usuń
    3. Nie zapomniałem, po prostu nie miałem tego wspominać :D
      Bo to był taki ogólnikowy (nie wiem czy to dobre słowo) artykuł, który miał na celu w jakiejś części przybliżyć nam tą przyszłość związaną z grafiką :D

      Usuń
    4. Jeśli planujemy studia na ASP to trzeba zdać nie tylko egzamin z rysunku, ale także z malarstwa i kompozycji oraz przedstawić swoją działalność artystyczną (teczka). Czegoś takiego nie zrobi się w dwa miesiące ;) Za to w szkołach prywatnych nie ma takiego egzaminu - przykładem jest Warszawska Szkoła Reklamy, gdzie decyduje kolejność zgłoszeń (z tego co wyczytałam) :)

      Usuń
    5. co do ASP to swoją drogą, aby tam się dostać to trzeba być na naprawdę wysokim poziomie i sporo pokazać. zwróciłam uwagę na ten egzamin, bo wielu osobom wydaje się, ze pójdą na studia graficzne bo sklejają kilka rysunków w photoshopie, a o tradycyjnym rysunku mają znikome pojęcie :)

      Usuń
    6. Nie na wszystkich uczelniach jest egzamin z rysunku. Na uczelniach, gdzie kładą większy nacisk na "techniczny" aspekt grafiki, a nie "artystyczny", nawet niema takiego przedmiotu jak rysunek czy coś w tym stylu :) Także nie trzeba umieć rysować, ale taka umiejętność tez byłaby mile widziana w tym zawodzie :D

      Usuń
    7. Moim zdaniem w tym zawodzie liczy się ogromna wyobraźnia i oryginalność. Jest pełno grafików, trzeba umieć się wybić niepowtarzalnością i pomysłami- bo to się ceni. Z kolei rysować można się nauczyć, jest mnóstwo zajęć, które przygotowują pod studiowanie na ASP. A jak się ma już ten talent, wyobraźnie, pomysły etc. to nawet najdziwniejszy bazgroł będzie miał coś w sobie :D

      Usuń
  5. Przeczytałam kilka waszych artykułów, a zwłaszcza ten i teraz mnie zniechęciło to wszystko do pójścia w świat grafiki. Chyba to jest o wiele trudniejsze niż myślałam. Szczerze teraz się zastanawiam czy warto otworzyć swojego bloga graficznego, bo moim zdaniem chyba sobie z nim nie poradzę. :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuchaj :D
      Zależy jak widzisz świat grafiki (praca/studia czy blogi). Bo grafika to przede wszystkim pasja, więc nie zniechęcaj się po przeczytaniu kilku artykułów. Rób to co lubisz, bo to jest najważniejsze, a artykuł to moje zdanie na ten temat. Zresztą wszędzie trzeba się starać, bo nic łatwo nie przychodzi, na wszystko trzeba zapracować. Musisz oczywiście ćwiczyć i myślę, że własny blog graficzny bardzo Ci w tym pomoże, bo będziesz mogła posłuchać rad grafików, czasem pewnie też krytyki, bo nikt nie robi doskonałych prac. Wtedy zobaczysz, co jak należy robić. Dodam też, że na wszystko trzeba poświęcić chwilę czasu.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Cóż.. Częściowo zgodzę się ze Switch'em, ale tylko częściowo. Dlaczego? A no dlatego, że sama początkowo myślałam tak jak Ty, Glownoxshadow, że grafika to nic trudnego. Dopiero jak zaczęłam zabawę z programem zdałam sobie sprawę, że to jednak nie takie proste. Jednak z pomocą przyszli mi inni, bardziej doświadczeni graficy. I to jest w tym wszystkim najlepsze.
      Dlatego moja propozycja jest tak. Nie rezygnuj na samym starcie, nawet nie podchodząc do tego "biegu". Zacznij tworzyć prace, np. z tutoriali czy speedartów. Możesz też skontaktować się z jakimś bardziej doświadczonym grafikiem, który by Cię wprowadził lepiej jeszcze w ten świat.
      Jeśli zechcesz, to możesz nawet napisać do mnie na maila. Na pewno odpiszę przy wolnej chwili.
      Także nie poddawaj się na starcie.
      Pozdrawiam ;)

      Usuń
    3. Bardzo dużo się nauczyłam od Lizz Kaviste i jestem jej wdzięczna, że dodała właśnie poradnik na temat tworzenia bloga od nagłówka aż po CSS. Żałuję, że nie zapisałam w komentarzu, że tworzę swe prace na Photoshopie i dodaję je na DeviantART id jakiegoś października 2013 roku. Na samym początku nie wychodziły mi zbyt ładnie, ale później już mi wychodziły i wychodzą znacznie lepiej. Najgorzej to chyba CSS. Choć znam podstawy to czasem mnie bierze szlag, jak chcę zrobić jakiś fajny efekt i jak wpisuję kod tego efektu nawet na !important i nie działa. Dla tego się zastanawiam czy prowadzić bloga graficznego, bo w blogu graficznym podstawami są szablony i myślę, że sobie nie poradzę.
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
      Co do pracy to chciałabym być grafikiem do reklam czy do okładek, tylko że jest jedno ale: Ani na kartce ani na komputerze, po prostu nie umiem rysować. Rysunki wychodzą mi po prostu jak u sześcioletniego dziecka, a to przecież podstawa, żeby zostać grafikiem. Za rok kończę gimnazjum i teraz naprawdę nwm na jaki kierunek pójść.
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
      I dziękuję za rady.

      Usuń
    4. Ja myślę, że szablony to niekoniecznie podstawa :D Nie każdy umie, lub też nie każdemu szablony przypadają do gustu. Jeśli chcesz zadbać o wygląd bloga, zawsze możesz pobrać szablon z innego bloga :D

      Usuń
    5. Każdy musi kiedyś jakoś zacząć Glownoxshadow . Nikt nie zaczyna od bycia perfekcyjnym ;) Odważ się tworzyć i pokazywać to światu. Nawet jeśli nie czujesz się pewnie z szablonami- publikując je dostaniesz na pewno jakieś porady od innych grafików. Tworząc w jakimś swoim szarym zakątku nigdy nie dowiesz się co źle robisz, bo zazwyczaj tylko druga osoba jest w stanie dostrzec to, czego ty nie widzisz. Dlatego nie czekaj i zakładaj bloga ;) Najważniejsze- naucz się patrzeć. Może banalne, ale w tym tkwi cały problem społeczeństwa. Patrzenie, dostrzeganie, szukanie..... wszystko trzeba robić kreatywnie. Myśleć kreatywnie i patrzeć kreatywnie. C:

      Usuń
    6. Blog jest w trakcie tworzenia. Wkrótce się pojawi. :)

      Usuń
  6. Proszę o umieszczenia ogłoczenia^^
    "PΛRΛNOID i Bommie zapraszają na nową szabloniarnie Eternity Graphics. Już niebawem pojawią się pierwsze posty!"
    Button: http://3.bp.blogspot.com/-jWPha56d75c/U99lBn3BKaI/AAAAAAAABqs/36U1X-2LKZM/s1600/b1.png

    Z góry dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. W tym roku kończyłam gimnazjum i długo zastanawiałam się, do jakiej szkoły pójdę następnie. Co chwila zmieniałam zdanie, jednak gdy w szkole położonej niedaleko mnie odkryłam "technika cyfrowych procesów graficznych", byłam pewna niemalże na 100%, że wybiorę ten kierunek. Jednak im bardziej o tym myślałam, tym bardziej się zniechęcałam. W końcu grafikę traktuję jako pasję. Jest moją odskocznią od rzeczywistości, więc co by było, gdyby była moją rzeczywistością? Codzienne studiowanie podstaw w szkole, a następnie w pracy i w domu, by się zrelaksować? Szybko odstąpiłam od tego pomysłu i wybrałam liceum ogólnokształcące, a po nim chcę iść na studia w zupełnie innym kierunku - na turystykę. Moimi zdolnościami zamierzam co najwyżej sobie chwilami dorabiać, nic więcej. Tak jak pisałam, grafikę traktuję jako hobby i nie jest ona najważniejsza w moim życiu, dlatego też nie chcę, żeby zaraz wysunęła się na pierwszy plan. Jeśli są ludzie, którzy chcą zająć się grafiką na poważnie to świetnie, ale tak jak dziewczyny pisały - nie wystarczy umiejętność obsługi Photoshopa. Trzeba umieć też rysować ręcznie, a jeśli o mnie chodzi, to wychodzi mi mniej więcej tak jak czteroletniemu dziecku ;)
    Artykuł ciekawy, dyskusja pod nim również. Oby tak dalej!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oooo, moja propozycja tematu została wzięta pod uwagę ;) No to ja też się wypowiem.
    Otóż grafika może wydawać się świetnym zawodem... jeśli ktoś nie wie, czym ona naprawdę jest. Szczerze mówiąc nie chciałabym ślęczeć codziennie przed komputerem i niszczyć wzrok i nerwy. Wystarczy, że raz miałam takiego znajomego, który chciał ulotkę.... Wszystko pięknie, fajnie...Ale pozwoliłam mu na wiele i jego lista oczekiwań była taka rozległa, że jego ulotka z marzeń wyglądałaby jak jedna wielka kupa nagromadzonych obrazków, pierdółek i bajerów. Czym tu oddychać? Ciężko jest sprostać wymaganiom klientów. Niektórzy nie wiedzą co to estetyka i umiar, a inni z kolei nie potrafią wyrazić tego, czego chcą. Cała praca byłaby tylko zastanawianiem się "Czy spodoba się klientowi?" "czy będzie tak jak on chciał?". a co to za sztuka, gdzie nie można wyrazić samego siebie? Niczym niewolnictwo! Wyobrażacie sobie tworzyć teraz na blogu same prace na zamówienie? Bo ja raczej nie :/ Poza tym ciężko znaleźć stabilną pracę grafika. Zazwyczaj to można sobie na tym dorabiać na boku, bo wyżyć się raczej na tym zawodzie nie da.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam podobnie.. też robiłam ulotki dla znajomych, a potem chcieli więcej. Raz w żartach powiedziałam że kto mi zapłaci za tę robotę, to się na mnie obrazili że jak to tak... znajoma a nie chce pomóc za darmo, że tak to mogą sobie iść do profesjonalnego grafika. Wkurzyłam się i ich tam odesłałam.. trudno :D

      Usuń
  9. W Niemczech podobno graficy zarabiają sporo. Chciałam iść w tym kierunku, ale za późno się na to zdecydowałam, bo już uczyłam się do innego zawodu. Musiałabym zrezygnować i iść do innej szkoły, ale nie chciałam, bo dwa lata nauki w plecy... Żałuję że nie pomyślałam o tym wcześniej. Chociaż z drugiej strony też nie mam czego żałować, bo teraz też lubię swoją pracę, a to chyba ważne. Grafika to moje hobby i chociaż tak ją mogę wykonywać ;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam dwóch znajomych grafików. Na rynku radzą sobie świetnie, zarabiają naprawdę spore pieniądze. :) Niewiele to ma jednak wspólnego z tym, co robimy tutaj, w blogosferze, w photoshopach... :) Znaczy zawsze to jakaś podstawka, ale... No to coś innego jest. ^^

    OdpowiedzUsuń

^
Rinne Tworzy
Strona główna
Dodaj bloga
Regulamin
1. Katalog Graficzny jest miejscem gromadzącym linki do blogów związanych z grafiką.
2. Przed zgłoszeniem do katalogu należy umieścić link lub button Katalogu na stronie głównej swojego bloga. Jeśli umiejscowienie na stronie głównej zaburza estetykę szablonu, dopuszczalne jest umieszczenie go w wybranej zakładce.
3. Wszystkim blogom zapisanym do Katalogu przysługuje prawo do dodawania ogłoszeń dotyczących imprez graficznych, specjalnych notek itp. Pełną treść ogłoszenia należy umieścić w komentarzu pod najnowszym postem.
4. Do obowiązków administratora zgłoszonego bloga należy informowanie załogi Katalogu o istotnych zmianach, które zachodzą na blogu (np. zamknięcie naboru, usunięcie, zmiana kategorii). Informację taką należy umieścić pod najnowszym postem.
5. Blogi nieaktywne dłużej niż 6 miesięcy zostają usunięte ze spisu.
6. Katalog Graficzny zastrzega, że w razie potrzeby będzie wprowadzał ograniczenia dla użytkowników niekulturalnych lub łamiących regulamin (przez użytkownika rozumie się właściciela/współwłaściciela bloga figurującego w spisie).
akceptuje x
Nabór
Nabór
Potrzebujemy osób, które wykażą się kreatywnością oraz mają w zapasie trochę wolnego czasu. Chętnie przyjmiemy kogoś, kto zaproponuję jakiś ciekawy pomysł na urozmaicenie Katalogu. Wysyłając zgłoszenie do naboru musisz zawrzeć poniższe informacje:

1. Nick jakim posługujesz się w blogosferze.
2. Pomysły, bądź też plany związane z tym co chciałbyś/chciałabyś robić na Katalogu. Możesz zaproponować własny projekt lub wybrać któryś z wolnych, znajdujących się w zakładce Projekty.
3. Przykładowy tekst, jaki zamieściłbyś/zamieściłabyś na KG.
4. Wiek (nie będzie mieć on wpływu na przyjęcie na staż).
5. Jeśli posiadasz blog, podaj również jego adres, abyśmy mogły zobaczyć kto chce dokładnie do nas dołączyć.

Jeśli jesteś zainteresowany/a zgłoszeniem pisz na ten adres email: kassfelis@gmail.com
x
Ogłoszenia
Chcąc dodać ogłoszenie należy napisać jego treść (bez obrazków) pod najnowszym postem.
Graficzna Przystań ogłasza nabór na swoim blogu! >>
Szabloniarnia w Łatki otwiera nabór! Tak naprawdę wymagamy tylko chęci do pracy i entuzjazmu, a we wszystkim innym chętnie pomożemy, jeśli będzie taka potrzeba. Zapraszamy do zakładki "rekrutacja". >>
All of me organizuje nabór! Szukamy nowych duszyczek. Zapraszamy tych, którzy w świecie grafiki są nowi, jak i tych, którzy już w tej grafikosferze siedzą jakiś czas. Więcej informacji w zakładce nabór. >>
7 tygodni. 28 notek. 7 tematów. 4 dziewczyny. 1 blog. Start: 20.05.2016r Miejsce: Szablono-Sfera Zapraszamy! >>
Serdecznie zapraszam na imprezę graficzną, z okazji drugich urodzin bloga, która odbędzie się 08 sierpnia o godzinie 18:00. Postaram się aby w tej notce znalazło się bogactwo prac oraz dodatków. Oczywiście dla osób, które wstawią button, będzie czekał miły upominek. :D >>
Spis blogów

Poniżej znajduje się lista blogów, które są uporządkowane alfabetycznie w kategoriach. Po kliknięciu na kategorię pojawi się lista blogów.
Anime/Manga
5 blogów
Anime/Manga
Jeżeli chcesz zmienić kategorię napisz w zakładce "Dodaj bloga"
Fantazja Graphics Idk-p Lunedolly Panda Graphics Rinne Tworzy x
Azjaci
8 blogów
Azjaci
Jeżeli chcesz zmienić kategorię napisz w zakładce "Dodaj bloga"
AB City Graficzna Przystań Lunedolly nattliv Panda Graphics Rosalainess Shandie Life Unique Graphic x
Celebryci
19 blogów
Dodatki
41 blogów
Fanfiction
19 blogów
Fantasy
5 blogów
Fantasy
Jeżeli chcesz zmienić kategorię napisz w zakładce "Dodaj bloga"
Bajkowe Szablony Graphic Harmony Larwiasta Tapeciarnia Rinne Tworzy Wioska Szablonów x
Minimalistyczne
26 blogów
Tutoriale
11 blogów
Inne
26 blogów
» Jak zdobyć dodatkowe punkty?
Jak zdobyć dodatkowe punkty?
Możesz zdobyć dodatkowe punkty będąc aktywnym na Katalogu Graficznym. Poniżej znajduje się lista punktowanych rzeczy.

- zajęcie 1 miejsca w konkursie - 10pkt
- zajęcie 2 miejsca w konkursie - 8pkt.
- zajęcie 3 miejsca w konkursie - 6pkt.
- udział w artykule Taka sytuacja - 5pkt.
- udział w nie-wywiadzie 5pkt.
- udział w Tak zaczynała 5pkt.
- udział w konkursie - 4pkt.
- wygrana w puzzlach 4pkt.
- użyczenie swojej pracy w puzzlach - 3pkt.
- wyróżnienie w przeglądzie - 2pkt.
- przegląd bloga - 2pkt.
- komentarz - 1pkt.
x
» Zasady
Zasady
Każdy blog należący do Katalogu przynależy do rankingu. Ranking aktualizowany jest na bieżąco. Zabrania się wstawiania linku do sondy na blogi, portale społecznościowe itd., można jednak dodawać informacje o rankingu z dołączonym linkiem do KG. Karą za oszustwo jest wykluczenie z rangingu. Jeden głos w sondzie równa się jednemu punktowi. Punktowany zostaje tylko jeden sensowny komentarz na jeden post, blog może otrzymać maksymalnie jeden punkt na post. Jesteśmy zmuszeni do zastosowania tej metody, by wyrównać szanse między blogami grupowymi a prywatnymi. Osoby ubiegające się o punkty dodatkowe mają obowiązek informowania z jakiego są bloga, osoby będące na wielu blogach muszą wybrać, na którego z nich przeznaczone zostaną dane punkty. Zasady mogą ulec zmianie.
x
Najpopularniejsze blogi
Ranking pokazuje sześć blogów, które zdobyły największą ilość punktów. Najwięcej punktów można zdobyć za pomocą sondy, jednak przyznawane są również pkt. dodatkowe, za poszczegółne osiągnięcia.
GŁOSUJ!
1
71pkt
2
48pkt
zobacz wszystkie »